úterý 28. června 2016

Podivno a znepokojivost

Pokud máte chuť pustit se do něčeho netradičního, na co nenarazíte každý den a zkusit něco podivného a znepokojivého, je antologie Lesní lišky a další znepokojivé příběhy možná to pravé. Obzvlášť, pokud se vám líbí tak trošku podivné a ne zcela reálné příběhy, pokud nepotřebujete všechno logicky vysvětlit a umíte se nechat unášet příběhem, který není úplně z našeho světa.


Knížku vydalo nepříliš známé nakladatelství Pistorius & Olšanská, jež funguje od roku 2006. Vydává českou i světovou beletrii, poezii a literaturu faktu. Zajímavé je, že také řídí studentskou edici Scholares. Tato edice zahrnuje knihy, které byly stvořeny v rámci seminářů Ústavu pro českou literaturu a literární vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Díky Scholares vznikly i Lesní lišky.

Antologie obsahuje sedm povídek, které reprezentují finskou fantastickou literaturu. Ta je zhruba od začátku tohoto století vcelku populární jak v tuzemsku, tak i v zahraničí. Podobná literatura bývá označována jako finské podivno. Inspiruje se severskými legendami, žánry soft science fiction, fantasy, někde se dočteme také o zařazení pod směry magický realismus či surrealismus, ale přesně příběhy žánrově či jinak vymezit není jednoduché. Více informací o podivnu se můžete dočíst ve studii Podoby finského podivna, která antologii Lesní lišky uzavírá. 

Nejsem zrovna fanoušek sci-fi  a fantasy, na knihu mě ale nalákala povídka Pasi Ilmari Jääskeläinena, jehož Literární spolek Laury Sněžné byl pro mě jednou z nejlepších titulů loňského roku. Chtěla jsem od autora víc, i kdyby se jednalo o kratičkou záležitost. Jeho povídka Kéž bychom tu byli taky moje očekávání naplnila. Vypráví o existenci zvláštního světa, který byl pomocí techniky vytvořen lidmi. Lidé se do něj také mohou za určitých podmínek dostat a žít "šťastnější" život.

I ostatní povídky jsou vážně zvláštní a podivné. Zaujal mě nejkratší text v knize s názvem Motýl, nebo úvodní povídka Transit od známé Johanny Sinisalo, která pojednává o autistické dívce. Transit má také zajímavou formu, jelikož se jedná o záznam výpovědí osob u výslechu. U Čarodějné kolébky si můžete zafilozofovat nad pravdivostí bytí okolního světa. Zklamala mě naopak povídka, která dala jméno celé sbírce. Nedokážu říct, jestli to způsobil originál či český překlad, ale přišla mi taková kostrbatá. U podobně magického příběhu tak nějak očekávám dobře plynoucí poetický jazyk, který mi v tomto případě chyběl.

Kniha je celkově velmi dobře sestavená a pěkně graficky vyvedená. Za každou povídkou je ještě odstavec pojednávající o autorovi originálu, což se rozhodně hodí, protože se většinou jedná o neznámé spisovatele, pokud se člověk finské literatuře vyloženě nevěnuje. Jedná se o povídky zhruba na dvacet stran, přesto dokážou vážně zapůsobit, navodit zvláštní atmosféru a zrušit hranice mezi realitou a fantazií. Většinou neobsahují žádné zásadní rozuzlení a vysvětlení - nechají vás v nejistotě. Potěší i nečtenáře sci-fi a fantasy, jsou především zvláštně magické. Často staví na protikladech snu a skutečnosti, města a venkova, trvalosti a změn, na víře v něco vyššího a kouzelného. 


Lesní lišky a další znepokojivé příběhy - Pasi Ilmari Jääskeläinen, Leena Krohn, Anne Leinonen, Tiina Raevaara, Johanna Sinisalo, Jyrki Vainonen, Maarit Verronen

6 komentářů:

  1. Vypadá to podivně, tajemně a skvěle! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně přesně, zas něco extra. :)

      Vymazat
  2. Vypadá to fakt divně a je to hrozně graficky vyvedené, takže jsi mě nalákala a přidávám si ji do svého seznamu k přečtení. Děkuji :3
    http://rina-books.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  3. Na Lesní lišky jsem měla už nějakou dobu zálusk a nakonec jsem je ulovila na Světě knihy. Graficky je to pro mě naprostá pecka. Nejsem zrovna čtenářka sci-fi a fantasy, ale na tohle podivno se těším. Vzala jsem si to na zkoušku, abych se už konečně rozhodla, jestli jít či nejít do Laury Sněžné. :) Severskou tvorbu mám ráda a díky ní mám chuť i zkoušet nové žánry. Mimochodem ta tvoje liščí záložka je supr! /Wish/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak Laura je podle mě ještě lepší zážitek, určitě do toho běž! :) jinak to mám docela podobně. Ať se oboje líbí :)

      Vymazat