pátek 24. června 2016

Svatá Bernadetta

Nedávno jsem podruhé dočetla knihu Kde se touláš, Bernadetto a říkala jsem si, že by byla škoda se o ní nezmínit. Knihu jsem si totiž zamilovala na první přečtení, a když jsem ji teď (po roce a půl) četla znova, nelíbila se mi o nic méně. Není to ale typ knihy, který bych všem doporučovala, myslím si, že prostě musí člověku sednout. Nemá totiž nějaký výjimečně silný příběh, extra zajímavý námět, nebo velkou jazykovou hodnotu, má spíš prostě své osobité kouzlo.



Jedná se o příběh jedné povedené rodinky. Je podán z pohledu Bee, dospívající, chytré, nadané, sympatické a bezproblémové holky. Ta má ovšem podle ostatních docela nevšední matku Bernadettu, ke které se kniha vztahuje. Veškerý děj se dovídáme skrze zprávy, e-maily, vzkazy a různé jiné listiny, které občas doplňuje vyprávění Bee. Tato odlehčená forma vzájemných zpráv mezi postavami je rozhodně jednou z předností knihy, činí ji čtivou, zajímavou a vtipnou.

Hlavní důvod, proč se mi kniha tolik líbila, je ovšem rozhodně Bernadetta. Tak sarkastickou a asociální postavu jen tak někde nenajdete. Myšleno v tom nejlepším smyslu! Bernadetta je matka, manželka úspěšného muže a bývalá architektka. Všechny tyto aspekty jejího života jsou v knize rozvedeny a díky tomu čtenář pochopí, že se Bernadetta nechová jako vyvrženec ze společnosti bezdůvodně. Ukáže se, proč nevychází s lidmi a bojí se okolního světa. Přestože kniha vyznívá především v humorném duchu, je v ní poukázáno na mnoho závažných problémů sociálních i psychických. 

Bernadettiny kousky mě vážně hrozně bavily. Ať už šlo o její názory na město Seattle, v němž s rodinou žije, nebo na zapálené matky spolužáků Bee, o nichž mluví jako o mouchách otravných. Nasmála jsem se taky u dlouhých e-mailů, které píše Bernadetta své virtuální asistentce Mandžule do Indie. Tu si Bernadetta přes internet najala, aby za ni řešila veškeré praktické věci, a ona tak nemusela skoro vůbec komunikovat s lidmi. S chutí jí ale líčí své zážitky, problémy a názory úplně na vše. 

Velmi se mi líbil vztah mezi Bee a jejími rodiči. Přestože Bernadetta má velmi komplikovaný názor na svět a Beein otec Elgie je velice pracovně vytížený člověk, oba se k dceři chovají velmi hezky a dávají ji v přiměřené míře najevo svou podporu a lásku. 

V knize se dozvíte mnoho zajímavostí ze světa Microsoftu, protože Elgie má v této firmě velmi významné postavení. Dočtete se o nevraživosti mezi microsofťáky a příznivci značky Apple. Nakouknete do světa architektury. Seznámíte se s mnoha fakty o Antarktidě, od možností, jak se na ni dostat, až po tamější klimatické podmínky. Žádné z těchto témat mě nijak extra nezajímalo, ale všechna mě nakonec v podání Marie Sempleové opravdu bavila. 

Kniha poukazuje na některé absurdní situace, které v životě řešíme a s nimiž zbytečně ztrácíme čas, místo toho, abychom se věnovali opravdu důležitým věcem. Zároveň je vážně vtipná, ale ne že by se u ní člověk nemohl přestat hlasitě smát. Nejvíce je prostě taková milá a uklidňující, má v sobě něco mírně magického, co se těžko popisuje. Je to zkrátka jeden z mých nejoblíbenějších kousků a vím, že si ji brzy přečtu zase znovu. Není to typ příběhu, který člověk potřebuje jenom rychle přeletět, aby se dozvěděl rozuzlení. Já si její čtení prostě užívám po celých 317 stran. 
Jo, a ke čtení si určitě nachystejte album Abbey Road!

Maria Sempleová - Kde se touláš, Bernadetto

4 komentáře:

  1. Týjo, ta obálka je fakt výrazná a mně se fakt líbí :)

    walletofinfinity.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, upoutá na první pohled, netradiční a zábavná! 😊

      Vymazat