pátek 1. července 2016

Nejlepší



Protože je dnes 1. července a polovina roku 2016 je nenávratně pryč, přemýšlela jsem, jaké skvělé knihy jsem během těch šesti měsíců přečetla. Jelikož to pro mě bylo vyloženě studijní období, nepřečetla jsem toho z vlastního zájmu zrovna tolik, kolik bych si představovala. I tak se ale našlo několik kousků, které mě vážně zaujaly. Vybrala jsem nakonec pětku nejlepších. Jak to tak vidím, spojuje je kromě líbivosti ještě to, že je všechny napsaly ženy.



Ava Dallaira - Dopisy na konec světa
Nevím, jestli to máte stejně, ale když mám přes den plno studijních povinností, ve volných chvílích a po večerech už se mi prostě přemýšlet nechce. V takových dnech nedokážu ocenit složitý jazyk a komplikovaný příběh. Nerada ale čtu třeba jednoduché romány pro ženy, které sklouzávají k červené knihovně, a krimi je zase moc napínavé a nemohla bych se pak od knihy odtrhnout. Ráda proto sahám po žánru young adult. U náctiletých hrdinů mě přece jen naivita tolik nerozčiluje (😁) a většinou se podobné příběhy obejdou bez vulgarity a trapných postelových scén. Když má člověk štěstí, narazí na vážně zajímavý kousek. To se mi stalo třeba v případě Dopisů na konec světa. Sice mě při čtení překvapovalo, nakolik podobná je tato kniha s Ten, kdo stojí v koutě, ale zase ne, že by mi to v něčem překáželo. Příběh z Dopisů mě totiž bavil mnohem více než ten o Charliem. Hlavní hrdinka Laurer má zvláštní povahu, myšlenky a přístup k životu. Kromě toho, že normálně chodí do školy, hledá si přátele a prožívá lásku, řeší ve svém životě spoustu vážných problémů. Román má epistolární formu a vážně dobrý jazyk. Z lehkého čtení pro teenagery, které jsem čekala, se tak vyklubal vcelku dramatický text k zamyšlení.

Leslye Waltonová - Podivuhodné a krásné soužení Avy Lavander


I tato kniha patří mezi young adult, je ale ovlivněna magickým realismem a v mých očích se jedná o vážně dokonalý příběh. Vypráví o dívce Avě, která se narodila s křídly. Nejprve se dozvídáme mnoho o její rodině po několik generací a zjišťujeme, že nikdy nešlo o rodinu úplně běžnou. Někteří její členové mají totiž podobně zvláštní problém jako Ava. V knize jsou ale nereálné motivy přijímány vcelku všedně, jak je pro magický realismus typické. Jedná se zkrátka o nezapomenutelný a kouzelný příběh plný nevšedních postav a motivů.


Maria Sempleová - Kde se touláš, Bernadetto
Tak Bernadettu jsem prostě nemohla z nejlepších knih vynechat, je to zkrátka moje srdcovka. Nebudu s tím znova otravovat, článek o knize si můžete přečíst tady. ☺

Lena Anderssonová - Svévole. Román o lásce.
Jak prozrazuje podtitul knihy, jedná se o román o lásce. Jde o citově nevyrovnaný vztah mezi ženou a mužem, vcelku všední, jenže podaný bez zaběhnutých stereotypů a bez klišé. Pojednává o ženě - intelektuálce, básnířce, filozofce, velmi vzdělané a racionálně jednající osobě. To ovšem pouze do té doby, než ji přemůže komplikovaný milostný cit, který má na její povahu a chování velký dopad. Svévole zkrátka čtenáři nabízí zajímavý náhled do myšlení zamilované ženy a podobný příběh o lásce jsem ještě nečetla.

Viktorie Hanišová - Anežka
A konečně se dostáváme k literatuře české. Tím nejlepším, co jsem z ní za tento půlrok přečetla, byla rozhodně Anežka. Román ve dvou časových liniích zobrazuje příběh dvou hlavních postav. Julie, cílevědomá a zásadová, si jednoho dne uvědomí, že by už chtěla dítě. Po dlouhé době snah dítě získat nakonec adoptuje romskou holčičku Agnes. Román zobrazuje průběh adopce, výchovu nevlastního romského dítěte a poukazuje na problémy a předsudky s tím spojené. Právě předsudky jsou hlavním motivem v knize. Nakolik člověka dokážou ovlivnit, i když se tomu sebevíc brání?

A co vy hodnotíte jako nejpovedenější titul, který jste v první polovině roku přečetli? ☺

Žádné komentáře:

Okomentovat