neděle 9. října 2016

Co vše je vidět z vlaku

Ke knize Dívka ve vlaku jsem se dostala celkem opožděně, minula mě v době své největší slávy, kterou "nenápadně naznačuje" nálepka na obálce knihy - bestseller roku 2015 - i přes velké počty prodaných výtisků "na obou stranách Atlantiku". Na druhou stranu je to výběr četby v současné době velmi aktuální z toho důvodu, že v kinech právě běží film podle knihy natočený. Už v anotaci je Dívka ve vlaku přirovnána ke Zmizelé Gillian Flynnové. Dva aspekty, totiž toto přirovnávání a všudypřítomná reklama, se staly knize osudným, protože právě to jsou myslím důvody, proč z ní bylo mnoho čtenářů zklamáno a proč ji často kritizují. Abych nedopadla stejně, přistoupila jsem k románu s čistou hlavou, zapomněla na veškerá srovnání a musím říct, že se mi to rozhodně vyplatilo.


Příběh se odehrává v současném Londýně v průběhu několika let. Není ovšem vyprávěn chronologicky, odkrývají ho střídavě tři ženské postavy a vypravěčky - Rachel, Megan a Anna. Hlavní postava Rachel je v žalostném stavu - rozvedená, alkoholička, nemá vlastní domov ani práci. Každý den ve stejnou dobu dojíždí vlakem do centra Londýna a cestou projíždí městečkem, kde vlak zastavuje v ulici, kterou Rachle důvěrně zná. Každý den je tak nucena dívat se na dům, v němž ještě před několika lety bydlela se svým manželem. Aby přišla na jiné myšlenky, začne raději pozorovat jinou vilu nedaleko a idealizuje si život páru, který v něm žije. Jednoho dne ale dojde k záhadnému zmizení a Rachel se pouští do pátrání..

Je důležité zdůraznit, že v knize zase tolik nejde o napětí, jako spíše o psychologii postav a jejich vzájemné vztahy. Každý tu má svou temnou stránku, něco v jejich povaze, názorech nebo minulosti není úplně v pořádku, a z toho důvodu se může každý zdát čtenáři v průběhu čtení podezřelý. Postav je v knize vcelku málo a je obdivuhodné, že i s tak malým počtem autorka rozehrála zajímavou hru. Na druhou stranu objevit správného viníka není zase tak složité. Charaktery jsou vcelku dobře naznačeny, třeba pozorovat alkoholičku, která se snaží vyhrabat z nejhoršího a vrátit svůj život do normálu, je rozhodně zajímavé. 

Kniha se velmi dobře čte, autorka volí jednoduchý a srozumitelný jazyk. Rozjezd může možná někomu připadat pomalejší, mně to ale nepřišlo tak hrozné. Čtenář má alespoň šanci dozvědět se něco z života Rachel a udělat si tak k ní nějaký vztah. Ve vyprávění chybí zbytečné popisy násilí a není ani prvoplánově děsivé. 

Román bych označila jako klasickou detektivku s důrazem na psychologii postav, tedy zase něco jiného než v současnosti tolik populární drsné severské krimi s profesionálním vyšetřovatelem v hlavní roli.

Mně osobně kniha sedla a vážně mě bavila, subjektivně ji hodnotím pěti hvězdičkami. Na druhou stranu se zase nejedná o nic geniálního, ať už jazykem a kompozicí, nebo překvapivým závěrem. Není to zkrátka nic, co by tu ještě nebylo. I tak ji ale člověk zaujatě dočte do konce a pokud odhodí předsudky a vykašle se na srovnávání se Zmizelou, je dost možné, že ho zaujme. Na film se doufám brzo dostanu do kina a vážně se těším, jak je příběh zpracován. :-)

Paula Hawkins - Dívka ve vlaku

2 komentáře:

  1. Já jsem s knihou byla zklamaná hlavně kvůli stylu psaní autorky a někdy jsem vůbec nechápala chování jednotlivých postav. Tady: http://moje-iluze.blog.cz/1608/divka-ve-vlaku-recenze je moje recenze a tam je vážně vidět, že sto lidí, sto chutí. :D
    Ale recenzi máš úplně skvěle napsanou! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to je jasné, stejně jako u každého jiného uměleckého díla. Děkuji a ráda se kouknu! 😊

      Vymazat