sobota 1. října 2016

E-maily, okupace a indiáni

Se začátkem semestru a změnou denního režimu se mi zase nakupily knihy, o nichž bych chtěla psát. Jde o jeden současný román ryze odpočinkového charakteru, který se v poslední době hodně objevuje na knižních profilech různých sociálních sítí, taky bych se ale chtěla ve zkratce zmínit o dvou dílech z trošku jiného soudku.


Anne-Laure Bondoux, Jean-Claude Mourlevat - Drahý příteli

Od tohoto francouzského románu v e-mailech jsem si podle recenzí slibovala oddechový, ale přesto poutavý příběh. Představovala jsem si, že půjde o něco podobného jako v případě knihy Dobrý proti severáku, kterou jsem před nějakým rokem přečetla během jedné extra nudné přednášky, a která mě moc bavila. 
V příběhu vystupují dvě hlavní postavy, slavný postarší spisovatel
Pierre-Marie a asi o pětadvacet let mladší Adeline. Adeline pošle spisovateli ve velké obálce ukázku své tvorby a požaduje, aby si on její rukopis přečetl. Tak se mezi postavami (záhadně rychle a přes spisovatelovy počáteční protesty) započne e-mailová konverzace. 
Prvních asi padesát, možná i více stran, jsem z toho neměla nejlepší pocit, bála jsem se, že to skončí u „náhodou si napsali a prostě spolu skončili“. Naštěstí pak byla zápletka trošku zamotanější a postav v příběhu také přibylo. Nakonec se z toho vyklubal zajímavý náhled do mezilidských a mileneckých vztahů, přesto knihu hodnotím průměrně, postavy mi nebyly nijak sympatické a děj mě bohužel tolik nevtáhl. Kniha ve čtyřech slovech - průměrné romantické odpočinkové čtení.


Egon Hostovský - Úkryt

Tento kratší román českého spisovatele Egona Hostovského vyšel v roce 1943 a můžeme ho zařadit do
linie jeho existenciálních próz, které zachycují osudy jedinců ovlivněné válkou a emigrací. Román je psán jako soubor vypravěčových záznamů, které adresuje své ženě Haně. Nedoufá totiž, že ji ještě někdy spatří - vlivem různých v knize popsaných událostí totiž náš vypravěč přebývá ve sklepě domu svého přítele ve Francii, aby se ukryl před německými vojáky, kteří okupují Francii, a kteří na něj vydali zatykač.
Ve svých záznamech chce muž Haně jednak vyprávět svůj příběh, ale také obhájit svá rozhodnutí a vysvětlit své jednání. Zápisky jsou plné vnitřních monologů, v nichž vypravěč řeší svá existenciální muka, která prožívá kvůli svému "vězení", která ale prožíval už před tím, protože nedokázal objevit smysl a cíl bytí a nebyl ve svém životě a manželství šťastný.
Výstavba románu je promyšlená, důraz je položen nikoli na děj, ale právě na stránku psychologickou. Dílo mě bavilo a mnohé mi předalo, Hostovský je podle mého názoru jeden z důkazů, že bylo v dějinách české literatury mnoho kvalitně tvořících autorů.


Ettore Biocca - Sama mezi indiány

Právě dočítám tuhle knihu, která mi byla doporučena v rámci seminářů z etiky. Nikdy jsem takový příběh nečetla a podobné literatuře se spíše vyhýbala. 
Jedná se o svědectví ženy španělského původu, kterou v dětství (ve třicátých letech minulého století) unesli v Jižní Americe Indiáni. Ona s nimi následně prožila část svého života, o níž v knize otevřeně vypovídá. Knihu autor sepsal chronologicky a z jejích odpovědí na různé otázky tedy vlastně vytvořil její životopis ve formě souvislého vyprávění
Je to nesmírně zajímavé - dozvědět se tolik o životě zcela jiné kultury, o fungování jejich společenství, o hodnotách, vztahu k přírodě, moudrosti, ale také o krutosti, která je pevnou součástí jejich životů. Jejich životy jsou totiž prakticky pouze bojem o přežití.
Kniha působí velmi autenticky a na určité části vyprávění rozhodně dlouho nezapomenu.

2 komentáře:

  1. Skvělí článek. Drahý příteli bych si ráda koupila a snad mě moc nezklame. Ostatní neznám, ale určitě se na ně mrknu. Měj se hezky! :)
    Reading With Lucy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuju za komentář. 😊 Drahý příteli je prostě kniha, co si člověk přečte a jde k další. Fajn, ale nic víc. Doufám, že tě bude bavit. 😊

      Vymazat