sobota 18. února 2017

Příběh o příběhu

"Agnes je mrtvá. Zabil ji tento příběh."
První věty ve vyprávění hrají bezesporu dost důležitou roli. Tak jako dobrý novinový článek potřebuje lákavý titulek, tak i kniha s dobrou první větou má vždycky větší šanci na úspěch. Některé první věty se do vědomí čtenářstva zaryjí nadobro, jako je tomu třeba v případě Lolity nebo Pýchy a předsudku. Určitě je spousta čtenářů, kteří když si vybírají v knihovně nebo knihkupectví novou knížku, přečtou si kromě anotace také několik prvních vět. Když jim začátek přijde zajímavý, knihu si koupí a přečtou. Zkrátka a dobře, pokud vás autor dokáže zachytit první větou, má vyhráno, nemyslíte? :-)


První věty novely Agnes švýcarského autora Petera Stamma, která v originále vyšla už v roce 1998, jsou zajímavé hned z několika důvodů. V prvé řadě jistě dobře plní funkci upoutat, zaujmou, nalákat na příběh. Čtenář je hned zvědavý, kdo je Agnes, co se jí stalo a proč mu autor naservíroval tuhle informaci hned na začátku. Druhá věta zas čtenáři ukazuje, že nepůjde pouze o jednoduše předložený příběh bez dalších úvah, naopak bude velmi důležitá i jiná rovina. Druhá věta upozorňuje na rovinu vyprávění a předesílá, že i o ní chce dílo něco říct, že bude pojednáno i o fikci, její tvorbě a důsledcích.

"Často mě napadá, jestli spisovatelé vůbec vědí, co mohou svými knihami způsobit."

Ve vzpomínkách vypravěče se vracíme k jeho prvnímu setkání s Agnes a k tomu, jak ji poznával, jak se vyvíjel jejich vztah a k čemu směřoval. Vypravěč je spisovatel, který se ovšem nevěnuje beletrii, nýbrž literatuře faktu. Agnes studuje a miluje fyziku. Agnes... To vám je zase jednou zvláštní postava. Uzavřená, inteligentní, melancholická, úzkostlivá, divná, vlastně neuchopitelná - i pro vypravěče. Mezi Agnes a vypravěčem vzniká milostný vztah, vztah rádoby dvou racionálně uvažujících lidí. Ten prochází šťastným obdobím, zvraty a tápáním a nakonec do něj zasáhne právě fikce.

"Několik dní po našem výletu k jezeru jsem dospěl ve svém příběhu k budoucnosti. Teď se stávala Agnes mým výtvorem. Cìtil jsem, jak nově nabytá volnost dodává rozlet mé fantazii. Získal jsem možnost plánovat Agnesinu budoucnost stejně, jako plánuje otec budoucnost své dcery."

Do příběhu vstupují mírně snové a magické prvky a pocity, vznikají nadrozumová pouta. Vykreslením atmosféry města, povahami a zájmy postav mi kniha připomínala Murakamiho díla, konkrétně jsem si vzpomněla na titul Sputnik, má láska. Začátek i konec knihy mě opravdu dostaly, stejně jako úvahy nad tvorbou fikce a jejím dopadem na skutečnost. Někde mezi tím bylo možná pár maličkostí, které mi připadaly zbytečné, přesto musím říct, že je obdivuhodné, co Peter Stamm na tak malém prostoru vytvořil.  A to jsem ještě nezmínila, že jakkoli to doteď mohlo znít jako popis složitě psané literatury, není tomu tak. Autor je z těch, kteří dokáží všechno podat opravdu jednoduše a čtivě.

Pokud máte rádi Murakamiho, líbila se vám kniha Podle skutečného příběhu a rádi se zamyslíte nad tvorbou fikce, v každém případě si Agnes přečtěte. Zvládnete to za jedno odpoledne, myslet na ni ale budete určitě déle. Rozhodně to za to stojí. :-) U nás vyšla v roce 2008 u nakladatelství Dauphin a je kritikou označována za jedno z nejzásadnějších děl německy psané literatury devadesátých let. 

Peter Stamm - Agnes

4 komentáře:

  1. Páni.

    O Agnes slyším poprvé, stejně jako o autorovi, ale citovaná první věta i Tvůj popis mě dostali :) Mám ráda neobvyklé postavy, příběhy s magickými prvky i knihy o příbězích. Moc děkuju za doporučení!

    Krom toho bych chtěla říct, že se mi hrozně líbí Tvůj styl psaní :) Fakt už jsem dlouho nečetla tak dobrou recenzi a jsem ráda, že jsem na Tvůj blog narazila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc za hrozně milý komentář! <3
      Podle toho co píšeš, bude se Ti Agnes určitě líbit, je to přesně ten typ divně dobré knížky. Měj se hezky! :)

      Vymazat
  2. Tohle asi zrovna není kniha pro mě. I když přiznávám, že první věta této novely je poutavá :)

    http://katiehoral.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To chápu, je to rozhodně takova ta "zvlástnější" literatura. 😊

      Vymazat