čtvrtek 20. dubna 2017

Nedávno

Pár z těch, co mi nedávno prošly rukama a hlavou.


Haruki Murakami - Na jih od hranic, na západ od slunce

Tahle kniha se mi asi líbila z těch, co jsem od Murakamiho četla, nejvíce. Vzala jsem jeho tvorbu zřejmě z té slabší stránky, takže mám pořád to nejlepší před sebou (třeba Norské dřevo), což je moc fajn. V Na jih od hranic, na západ od slunce Murakami řeší svá obvyklá témata. Lidskou existenci a hledání jejího smyslu, osudovost a promarněné příležitosti. Tentokrát se zaměřuje hodně na individualismus a na to, do jaké míry se jedná o pozitivní vlastnost a kdy už se stává sobectvím. Příběh jedináčka Hadžima se mi moc líbil, ale ze všeho nejvíc mě bavila záhadná postava Šimamoto. Na Murakamiho knihách mám nejraději tu jedinečnou atmosféru, poklidnou a vážnou, tak nikdo jiný nepíše. Je mi z toho vždycky duševně dobře - je to prostě jako droga, takže už se klepu na další. :-)

Milan Kundera - Nesmrtelnost

Kundera je záruka kvality. V Nesmrtelnosti dotahuje nejdále ze všech česky psaných děl svou zamýšlenou románovou poetiku. Porušuje jednotu děje, takže se nám tu v jakési nesmrtelnosti setkává Goethe s Hamingwayem a rozmlouvají spolu. Ti především nejsou spokojeni s tím, že mají čtenáři a literární historici často větší zájem o jejich životy, než o samotné dílo. V jedné z rovin pak vystupuje postava spisovatele Kundery, který se v závěru setká s postavami rovin jiných. Už jste se ztratili? Taky je to první román, v němž autor vytvořil pořádnou ženskou postavu, která není jen objektem sexuální touhy, Naopak je to postava velmi svébytná a zajímavá. Nesnesitelnou lehkost bytí to pro mě sice nepřekonalo, ale stejně je to legendární a výborné.


Jiří Kratochvil - Avion

Jiří Kratochvíl, v současnosti zřejmě stále jediný český autor veřejně se přihlašující k postmodernismu. Jeho dílo určitě není pro každého, chce to trpělivost. Avion je inspirován stavbou stejnojmenného funkcionalistického hotelu v Brně. V románu nám Kratochvil předkládá příběh o spisovateli Hynku Kočkovi, v jehož životních osudech můžeme sledovat mnoho analogií s životem autora. Střídá se tu rovina pojednávající o Hynkově životě s rovinou románu, který zrovna tvoří, tedy fikce ve fikci. Asi tady nebudu prozrazovat, k čemu v druhé polovině dojde a ve které rovině se to stane, každopádně je to dost komplikované a pro Hynka děsivé. :-D Zkrátka postmoderna. Zvláštní kousek, ale stálo to za to.  


Alessandro Baricco - Hedvábí

Tato útlá knížečka v sobě skrývá Francii, Japonskou, dlouhé obchodní cesty, hromady hedvábí a peněz, a navrch ještě příběh o osudovém očarování. Francouz Hervé Joncour má docela zvláštní povolání: nakupuje vajíčka bource morušového a vyrábí z nich hedvábí. Vajíčka se ale jednoho dne nakazí a jediná možnost, jak obchod zachránit, je vydat se na dalekou cestu do Japonska. Tam se Hervé setkává s velmi odlišnou kulturou a lidmi. Jeho blízcí ovšem po návratu domů shledají, že už nikdy nebude stejný jako dřív. Je to příběh poetický, záhadný, krásně napsaný a velmi smutný. 

Tak se nechte inspirovat. :-)

1 komentář:

  1. Páni, zajímavý výběr knih. Takový originální. O těchto dílech jsem neslyšela a asi nejsou nic pro mě, ale je hezké, že je tu ještě někdo, kdo takové knihy čte :)

    http://katiehoral.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat